meisje voor boom

Leren tot je erbij omvalt – burn-out bij schoolkinderen

Na een volle dag op school kunnen de meeste kinderen niet wachten om hun rugtas af te gooien en te genieten van hun verdiende vrije tijd. Volgens recent (Duits) onderzoek is dit beeld de afgelopen jaren veranderd. Steeds meer kinderen krijgen een burn-out als gevolg van hun eigen prestatiedruk.

Voortdurend blokken ten koste van de gezondheid

De kinder- en jeugdpsychiater Professor Michael Schulte-Markwort heeft de afgelopen 5 jaar geconstateerd dat steeds meer kinderen bij hem komen die last hebben van slapeloosheid, indigestie of moeite hebben om zich te concentreren. De symptomen pasten niet bij de gebruikelijke symptomen van depressie. De kinderen leken eerder moe en ongelukkig. Zijn diagnose: burn-out. Maar hoe komt het dat steeds meer kinderen het gevoel hebben zo onder druk gezet te worden om goede cijfers op school te halen, dat hun eigen leven en gezondheid in gevaar komt.

Prestatiedruk vanwege buitensporige eisen

Professor Schulte-Markwort heeft tot op heden ongeveer 500 kinderen behandeld die last hebben van burn-out. Elke dag ziet hij twee nieuwe kinderen met deze symptomen en deze trend is groeiend. Hij zegt dat het vrijwel nooit de ouders zijn die deze buitensporige eisen aan hun kinderen stellen. Het is meer dat de kinderen geconfronteerd worden met de prestatiedruk van de maatschappij en opgroeien met de overtuiging dat men zonder diploma geen toekomstmogelijkheden heeft.
Veel kinderen geven aan dat ze zich opsluiten in hun kamer, afspraken met vrienden afzeggen en liever leren om goede cijfers te krijgen. Maar wat op het eerste oog een voorbeeldfunctie en ambitie lijkt, blijkt al snel een verstikkende zelfdwang waaronder kinderen kunnen breken.

De schooldag moet een keer klaar zijn

Huiswerk is belangrijk dat wordt door niemand betwist. Maar tijd in de frisse lucht, lichaamsbeweging en plezier met vrienden is net zo belangrijk. Kinderen leren daardoor een gezonde balans tussen zelfdiscipline en ontspanning. Ieder mens heeft behoefte aan balans in levens die steeds stressvoller lijken te worden. Dit is goed voor lichaam en geest. Hoe eerder je dit leert, hoe beter je dit kunt toepassen tijdens  opleiding, werk en in het dagelijks leven.
Volgens professor Schulte-Markwort dienen er daarom op de scholen passende maatregelen worden genomen. Hij spreekt zich uit voor kleinere klassen, meer pedagogische ondersteuning en vooral wederzijdse ondersteuning tussen leerkrachten en ouders.
Met een beetje hulp, is het mogelijk om goede cijfers te krijgen en tegelijkertijd te genieten van zijn jeugd – zonder dat u zich verschansen in zijn kamer en isoleren zich van de buitenwereld.

Dit bericht is met toestemming van Dr. Norbert Preetz overgenomen en vertaald in het Nederlands

Bron: Michael Schulte-Markwort: Burnout-Kids: Wie das Prinzip Leistung unsere Kinder überfordert, Pattloch Verlag, 2015